Het belang van de eerste lijn is erg groot. De partner en collega’s zijn de eersten die eventuele problemen van de veteraan herkennen, kunnen voorkomen dat die verergeren en eventueel de veteraan kunnen overreden om professionele hulp te zoeken. Niemand kent de ervaringen en omstandigheden die hebben geleid tot de problemen van veteranen zo goed als collega veteranen. Vaak zijn zij de enigen waarmee traumatische ervaringen worden gedeeld. Van oudsher spanden veteranenorganisaties zich in om veteranen en relaties met psychosociale problemen ‘kameraadschappelijk’ te ondersteunen. Het samenstel van initiatieven dekte niet de gehele populatie af, was niet altijd genormeerd en sloot niet volledig aan op de professionele zorg. Eind 2012 hebben het vfonds (het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) en het nationaal Veteranen Platform het initiatief genomen om structuur aan te brengen in de organisatie en financiering van de nuldelijnsondersteuning aan veteranen, militaire dienstslachtoffers en hun relaties. Dat heeft geleid tot een Nuldelijnsondersteuningssysteem waarin de kwaliteit van de ondersteuning is geborgd, op elkaar is afgestemd en eenduidig en eenvoudig toegankelijk is in een landelijk dekkend, genormeerd en betrouwbaar nuldelijnsondersteuningssysteem, dat aansluit bij de behoefte van de veteranen en de professionele hulpverlening. Veteranenondersteuners bieden daarin een luisterend oor of passend advies op basis van hun eigen ervaring als veteraan of relatie. Ze hebben hiervoor een training gevolgd. Met het Veteranenbesluit van 19 juni 2014 is het nationaal Veteranen Platform door Defensie belast met de coördinatie van de nuldelijnsondersteuning voor veteranen. Met de oprichting van het NLVi (Nederlands Veteraneninstituut) op 1 januari 2021 is de financiering door Defensie, de coördinatie en de uitvoering van de nuldelijnsondersteuning van het nationaal Veteranen Platform overgegaan naar het NLVi.
Meer informatie